söndag 31 maj 2015

Ros Maxima

En av mina favoritrosor är rosen Maxima som tillhör gruppen albarosor.

Jag köpte Maximarosen för många år sedan från en plantskola i Boden och den planterades hos mina föräldrar. När de sålde sitt hus och flyttade och jag hade turen att ha ny egen trädgård att plantera i grävde jag upp den alltmer tynande rosen och planterade den på sydsidan av en friggeboda. Till en början växte den bra och jag trodde att jag hade hittat den ultimata platsen för rosen. Den blommade också med sina vacker vita och doftande blommor.
Så kom den extrema hettan. Jag var hinkvis med vatten, skuggade den, men de nya skotten som kom slokande och dog.
I år såg det bra ut när snön försvann, men tyvärr var det inte riktigt liv i alla grenar. Rosen stod också på ett sådant sätt att snö rasar från taket på friggebodan över den. Tidigare stod den planterad mot en vägg som vetter mot väst. Jag tog ställning till att flytta rosen till min rosenrabatt som vetter mot väst. Om nån vecka ska jag klippa bort de döda grenarna och hoppas att den kommer att trivas på sin nya växtplats.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar