tisdag 19 maj 2015

Rockii- pion

Pioner en av mina favoritväxter. Drömmen har varit att få odla en buskpion. Det kan tyckas vara ett hopplöst projekt här i Norrbotten. För något år sen såg jag information på internet om kinesiska buskpioner, Rockii, och att dessa skulle gå att odla upp till zon 6. Jag har inte sett någon Rockii-pion på någon plantskola här uppe så jag valde att beställa en från Finland tillsammans med tio frön av samma sort.

Pionen skickades från Åbotrakten i Finland. Den var mig tillhanda först i oktober då pionen måste vara i vila innan den skickades till mig. Vid den tidpunkten var jag redan lite less på trädgårdsarbete för säsongen och som en nödlösning fick den en provisorisk placering i potatislandet. Den fick ett skydd av nät mot eventuell påhälsning av haren men ingen övrig vintertäckning. Med tanke på att vi fick frost och snö ovanligt tidigt i fjol så var det i elfte timmen som den kom ner i jorden.

Jag hade egentligen inte stora förhoppningar att pionen alls skulle överleva. Hur gick det då? Översta delen av plantan har inte klarat sig. Det kommer dock blad från nedre delen av plantan. Den har fått en ny placering på ett varmare ställe.

Hur gick det då med fröna?
Att så pionfrö, kräver tålamod. Fröna skall först stratifieras varm o lite fuktigt fram till det att fröet gror och roten kommit ut ur fröet varpå fröet ska planteras i kruka och ställas svalt, någon plusgrad, bara varpå roten kommer att växa. När sedan krukan placeras varmare skall de första bladen komma.
Jag har förvarat krukor med grodda frön i en skrubb på vinden och de första bladen är nu på väg.

Det ska bli spännande att se hur mycket plantorna växer nu första året och om de klarar första vintern.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar