lördag 30 maj 2015

Försök med importerad ek, fortsättning

Bra väder i dag. Solen skiner och jag har haft krukor med plantor på bron över natten. Däribland krukor med amerikansk ek, Quercus macrocarpa.
Tänkte att det var dags att plantera ut den första eken. Grävde en djup grop i gräsmattan som jag sedan fyllde med en blandning av rhododendronjord, plantjord, lite naturgödsel och den sandjord som jag grävt upp ur jorden.
Ekplantan har vuxit till sig i konstruktionen med mjölkförpackningar.
Roten har hunnit bli cirka 50 cm.
Jag ville inte plantera ekplantan utan nödvändigt skydd mot harens härjningar eller mot sorkangrepp. Jag har köpt ett finmaskigt nät från en byggfirma. Maskorna är tillräckligt små för att inte sorken ska kunna ta dig igenom.
Nätcylindern grävdes ner något runt ekplantan som i sig planterats i en cirka 10 cm upphöjd odlingsbädd.
Hoppas nu att den klarar sig. Den har fått ett extra skydd av fiberduk både som skydd för sol, vind och eventuellt kyliga nätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar