torsdag 28 maj 2015

Älskade rhododendron

Jag har alltid gillat rhododendron. Så när jag äntligen blev "med trädgård" fanns rhododendron högt upp på min prioriteringslista. Jag sökte efter de finska sorterna som enligt uppgift ska vara härdiga här uppe. Mitt val föll på sorten st Michel, eller som den heter på finska, Mikkeli. Till min besvikelse fanns inte den på någon plantskola jag fick tillfälle att besöka. Det fick bli en Helsinki University i stället.
Jag valde att plantera den i upphöjd odlingsbädd med gott om rhododendronjord som jag blandade ut med den skogsjord som redan är på växtplatsen. Plantan blommade redan första sommaren 2014 med vackert rosa blommor och växte även till sig bra.

Till hösten hade nya knoppar bildats.
Hur gör man då så att rhododendron överlever vintern. Jag tänkte att jag skulle ge den ett så gott täcke över vintern som jag kunde och valde att skotta av den första snön över hela busken.
När snön tinade undan dröjde det sig dock kvar ett snö och istäcke runt busken och jag var tvungen att sätta upp skydd gör solen med säckväv och för vinden med en skiva. Snön och isen vattnade jag bort.

Det tog ändå ett tag för bladen att resa sig
Trots mina åtgärder har det ändå uppstått lite torkskador på knopparna. Inget på solsidan utan enbart mot nordväst. Vi har tyvärr ganska blåsigt på vår tomt och jag gissar att jag i framtiden kommer behöva hitta något permanent skydd för vinden.

Nu är det dags för nästa rhododendron. Jag har inte gett upp i min strävan att få tag på en st Michel rhododendron. Kan man inte åka och handla så kan man väl beställa tänkte jag och hittade min önskekort på Mustila plantskola i Finland. Den fanns i två storlekar. 30-40 eller 50-60. Valde den större och den kom idag.
Placerade paketet på balkongen. Öppnade det och gav den vatten. Den ser onekligen fin ut!

Till helgen ska den ner i jorden.









1 kommentar:

  1. Kul att se att även du gillar rhododendron!
    Hoppas de finska sorterna klarar ditt klimat, för även de tuffa finska sorterna får ju ett riktigt 'stålbad' av vårt norrbottniska klimat.
    Hos oss finns en halv 'Tigerstedth' ännu vid liv. Den har klarat ganska många år nu, men inte mår den ju toppen precis...

    De lyckas nog bättre hos er, med närheten till en älv som jämnar ut temperaturen lite.

    SvaraRadera