måndag 11 maj 2015

Pion itoh-hybrid Bartzella

Förra veckan i Stockholm besökte jag Plantagen vid Bergianska trädgården. Där fyndade jag en Itoh pion, Bartzella. Itoh pionen är en hybrid mellan vedartad buskpion och en örtartad som vissnar ner inför vintern. Itoh pionen lånar, som jag har förstått det, det buskartade växtsättet från den vedartade pionen men vissnar ner till hösten och kommer med nya stammar från roten på våren. Bartzellan ska blomma med gula blommor.
Jag har länge velat prova att odla en Itoh pion. Tyvärr har jag inte funnit någon information over hur härdig den är och hur väl den tål vårfrost och tjäle. Detta blir nu mitt försök.
I söndags, 10 maj 2015, fick den sin slutliga placering i rabatten mot husväggen. Hoppas den överlever.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar