fredag 15 maj 2015

Frösådd av amerikansk lönn, Acer rubrum

Har haft lite lönnfrö från Nordamerika på stratifiering i kylskåpet. Dags att plocka fram dessa och så dem i kruka. Jag planerar att skola om dem i takt med att de växer till sig. När jag tar fram fröna ser jag att en del redan är på väg att gro.
Frökällan är Ontario i Kanada och det blir andra gången i år som jag sår lönn. Tidigare sådde jag lön i början av februari efter 5 veckors stratifiering i kylskåp. Fröna grodde inte som jag tänkt och jag har inte fler än åtta små lönnar som väntar på att få planteras ut.
I juni väntar jag ytterligare en omgång med färska frön av lönn från Amerika. Vad har jag tänkt? Gissar att jag kommer att ha lönn så det räcker och blir över. Frågan är ju om dessa klara av att överleva i Norrbottens klimat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar