söndag 7 juni 2015

Trädgårdsslit

Läste på internet under gårdagens kväll om rotsnurr på krukodlade rhododendron. Det yttrar sig som att det är som en filt av fina rottrådar på insidan av krukan. Konsekvensen av detta kan bli att plantan långsamt förtvinar. Hjälp, tänkte jag. Jag som köpt en extra stor st Michel rhododendron och det var ju just så som det såg ut när jag tog den ur krukan förra veckan då den hamnade i jorden.

Det handlar ju inte bara om att göra rätt saker i trädgården utan även om att göra det som görs på någorlunda rätt sätt.

Jag grävde upp plantan, och mycket riktigt, var där inte som en extra kruka av fina rottrådar. Jag tog mod till mig och skar sex snitt på cirka 2,5 cm runt kanten och ett snitt i botten. Sedan försökte jag krafsa så gott jag kunde med fingrarna i varje snitt. Rhododendronplantan fick sedan extra torv utblandat med tallbar i den upphöjda bädden. Gjorde också en liten vall runt plantan så att vattnet inte ska rinna ner längs kanten utan ner i gropen.
När jag ändå var i farten i morgonregnet fick även mitt nyinköpta blåbär sin placering. Även här vågade jag mig på att skära i rotklumpen. Till blåbäret blandade jag extra mycket tallbarr i jorden och satte den i upphöjd odlingsbädd. Jag tänker att det är viktigt med jord som värms upp tidigt på säsongen om blåbäret ska kunna klara sig.
Blåbäret har redan blommor och fruktämnen till skillnad mot de plantor som övervintrat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar