tisdag 16 juni 2015

Hjälp det blåser!

Maken till blåsig sommar har jag aldrig upplevt. Växterna och jag trivs inte i blåsten. Vad gör man då en blåsig dag?

Vi åkte på besök till grannkommunen Övertorneå, där det bland annat finns en plantskola.

Det är alltid roligt att besöka plantskolor. Även om jag inte planerat att köpa något visar det sig oftast att jag köpt något när jag lämnar butiken. Hietalas plantskola som ligger strax norr om Övertorneå har bra utbud av sommarblommor.
Direkt utanför plantskolan växer en stor flikbladig björk:
Om det är en ornäsbjörk eller någon annan sorts flikbladig björk skall jag låta vara osagt. Hur som helst köpte vi i fjol, 2014, en ornäsbjörk från just denna plantskola.
Vinden blåste hårt även i Övertorneå. Buskar hade blåst omkull och perennerna såg ut att lida:

Fort gick jag in för att se det övriga sortimentet.
Bland salviaplantorna hade en fågel, mest troligt en sädesärla, byggt bo:
Själv fastnade jag för lite ettåriga gräs och som jag tänkte plantera tillsammans med en chokladblomma. Köpte även två slingerväxter. Törnrosas kjortel och svartöga.





1 kommentar:

  1. Ja, fy vad det blåser här i norr!
    Vilket snyggt gräs du köpt.
    Ha det gott.

    SvaraRadera