lördag 6 juni 2015

Gulfläckiga blad - kloros?

Jag tyckte att bladen på en av rhododendronplantorna hade lite gula fläckar på bladen och tänkte att det kanske handlar om någon form av näringsbrist.

 
Sökte information på internet om gula blad på rhododendron och hittade intressant information om kloros. Det är ett tillstånd då växten på grund av yttre omständigheter inte förmår att bilda tillräckligt med klorofyll. När det gäller rhododendron kan problemet uppstå på grund av näringsbrist i form av kväve. Plantan kan också lida brist på järn eller så håller jorden för högt pH-värde.
Vilket recept behövs i detta läge? PH-värdet kan jag ju sänka med ett lager med tallbar runt plantan.
Värre då med kväve- och eventuell järnbrist. Hittade en förpackning med rhododendrongödsel som j borde kunna tillföras utan risk för att pH-värdet höjs. Hur åtgärdas järnbrist. Det finns enligt internet produkter för att tillföra järn till växter. Nåt sådant hade jag ju inte. Dessa produkter innehåller järnsulfat och en sökning på järnsulfat gav mig information om att järnsulfat och järnvitriol är samma sak. Jag använde ju järnvitriol för många år sedan när jag växtfärgade. Har jag inte kvar av det, tänkte jag. Mycket riktigt. Jag hittade en flaska.
Järnsulfatet löstes lätt i vatten tillsammans med lite gödsel och jag vattnade plantan med två kannor järn. Och gödselblandning.
Nu återstår det bara att vänta och se om bladen antar en grönare ton.
 
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar