måndag 29 juni 2015

Besök på plantskola.

En tripp till Granåns plantskola.

Redan 2013 då vi nyligen blivit ägare av en trädgård började jag planera vilka växter jag ville odla. Högt upp på min prioriteringslista hamnade en lövfällande rhododendron. Rhododendron canadense. Vi gjorde under 2014 ett antal besök på plantskolor och den första som vi besökte var Tornedalens plantskola norr om Torneå som enligt sortimentslistan på internet skulle ha den sorten. Väl framme stod det klart att där inte fanns någon rhododendron över huvud taget. Jag fick nöja mig med de äpelträd, körsbär och den thuja som jag hittade där.

I dag fick jag ett infall att vi skulle besöka Granåns plantskola norr om Kalix. Plantskolan och dess sortiment översteg mina förväntningar. Dessutom stod där tre exemplar av min efterlängtade lövfällande rhododendron.

Utöver rhododendron blev det till att inhandla två syrenbuddlejor och en gaura tillsammans med en vacker blåsalvia.

Syrenbuddleja och gaura planterad i pallkrage med frösådda sommarblommor.

Rhododendron canadense planterad i upphöjd odlingsbädd.

Blåsalvia planterad i kruka med grön och röd målla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar