lördag 12 mars 2016

Nordamerikansk lönn, Acer negundo

Den mest härdiga nordamerikanska lönnen torde vara den askbladigablönnen Acer negundo. Den växer vilt i mellersta Manitoba och odlas med framgång längre norrut än så. Faktum är att den i mångt och mycket ses som ett invasivt ogräs på många platser. Enligt uppgift ska den kunna växa och föröka sig så långt norrut som södra delarna av North West Territories i Kanada. Jag är osäker på frökällan men arbetar på att få tag på frön från exemplar från norra Alberta. Tills att jag har lyckats med det får jag hålla tillgodo med de frön som jag beställt från en fröfirma.
Fröna har stratifierats i fuktig vitmossa i kylskåp ett par månader och det visar sig att grobarheten var hög. Jag har för två veckor sedan planterat några frön i en kruka och de är redan på gång.

Acer negundo




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar