torsdag 14 maj 2015

Försök med importerad ek

Jag har beställt ekollon från Nordamerika. Från ekollonet växer först ut en lång pålrot. På en säsong kan ekens pålrot växa omkring 1,5 meter djupt. Jag har en tanke att ju djupare och bättre rötterna kan växa i sommar desto bättre förutsättningar finns för eken att klara sig.
Eken är av sorten Quercus macrocarpa och är den av de amerikanska eksorterna som naturligt växer längst norr. Sorten odlas bland annat som gatuträd i Anchorage i Alaska och skall vara köldtåligt och klara sig med en ganska kort växtsäsong. Härkomsten på ekollonen är tyvärr Illinois som ju ligger ganska långt söderut i USA. Jag försöker dock att få tag på nya ekollon från Kanada i stället.
Här nedan på bilden syns ekens rot.
Quercus macrocarpa
Jag gjorde en konstruktion där jag omplanterade ekollonen i en mjölktetra i en mjölktetra som står i en kruka. Jag vill att roten ska kunna växa så rakt och djupt som möjligt.
På bilden ser man att det första bladen är på väg.

2 kommentarer:

  1. Hej, toppenkul att hitta en trädgårdsblogg från Norrbotten.
    Hoppas att eken från USA vill växa och trivas hos dig.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Återkommer med information om hur det går.

      Radera