söndag 1 oktober 2017

Ekar

Endast en av de ekar som jag planterat dog efter vintern. De har vuxit olika bra och det verkar som att flera exemplar invintrat i tid. Dock verkar det som att märka ekarna från norra Minnesota i år invintrar tidigare än de från södra Manitoba.

I år har jag planterat en ny sorts ek. Quercus ellipsoidalis. Den tillhör rödekarna och fick tidigt riktigt röda höstlöv.

Nu skall de bara skyddas mot sork och andra skadedjur under vintern. Jag brukar använda granris.

Quercus ellipsoidalis under sommaren.

Quercus ellipsoidalis på väg att avlövas.





Quercus macrocarpa. Det exemplar som invintrat tidigast.



6 kommentarer:

  1. Det blir spännande att se om ekarna överlever den här snörika vintern. Borde vara bra isolering.

    SvaraRadera
  2. Än ligger snön kvar över dem. Jag får återkomma när jag ser hur lövsprickningen blir.

    SvaraRadera
  3. Har de tinat fram nu? Lövsprickning borde vara klart med tanke på värmen?

    SvaraRadera
  4. Hur gick det/går det för ekarna? Borde ha vuxit till sig en del under den gångna sommaren.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. De lever och har börjat växa bättre

      Radera