lördag 21 maj 2016

Rhododendron aureum

I mitt sökande efter härdiga rhododendron för norra Sverige har jag hittat rhododendron aureum. Svavelrhododendron är det svenska namnet och den blommar med ljust gula blommor. Den växer vilt i Ryssland från Amurområdet till dess västligaste utpost vid Baikalsjön. I bergen växer den ofta tillsammans med en slags dvärgtall.
Rhododendron aureum

Jag har inte kunnat hitta någon som säljer plantor av denna sort och valde därigenom att söka en frökälla. Den information som jag hittat om att odla rhododendron från frö har avskräckt mig lite då de små fröna verkar fordra en speciell miljö för att gro och att de små plantorna är känsliga och inte tål omskolning förrän de fått flera riktiga bladpar.
Mitt sökande efter frö var inte heller det lättaste. Till slut hittade jag dock en frökälla i Ryssland och tog mod till mig och beställde. Det tog ett antal veckor innan jag till slut gick ett kuvert med frön på posten.

Hur sår man rhododendronfrön på bästa sätt då? Den information som jag kunde finna var att de kräver fröna kräver en fuktig miljö för att gro. Lätt jord dit luft tar sig och efter att ha konsulterat flera olika källor på internet valde jag att blanda en egen jord bestående av en tredjedel sand, en tredjedel mossa som jag klippte till riktigt små bitar samt en tredjedel perlit som finns att köpa på bland annat granngården. Perliten skulle hjälpa till med att hålla fukten och göra såmediet luckert.


Jag gjorde i ordning fyra krukor, fuktade jorden, sådde fröna på ytan, sprayade vatten lätt på ytan och lade ett mycket tunt lager med perlit ovanpå. Krukorna täcktes över med plast och i de lägen då för mycket kondens lade sig på plasten så luftade jag något.
Jag fick vänta i två veckor innan de första små plantorna visades. De är verkligen små och jag förstår vikten med en skyddad miljö.


Plantorna har nu fått egna plastpåsar och denna påse ska efterlikna ett växthus. De får nu växa inomhus med artificiell belysning cirka 18 timmar per dygn.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar