tisdag 31 maj 2016

Försök med importerad ek, efter första vintern.

De tre ekar som planterats ut i trädgården har samtliga överlevt vintern. Två plantor fick övervintra i krukor och det visade sig att detta var något som de inte klarade.
Det har visat sig att den ek som fick extra täckning som skydd för höstfrosten hann avhärda tillräckligt för att även toppskottet kunde skjuta.

Dessa ekar är från Illinois i USA och är av sorten 'Quercus macrocarpa' jag har egentligen inte så stor förhoppning om att de på sikt skall kunna klara sig. Jag har ju lyckats i min ambition i att gå tag på ekollon av betydligt nordligare härkomst. Från norra Minnesota och från södra Manitoba. Dessa tror jag har bättre förutsättningar för att klara sig. Det blir spännande att se om det blir så att plantorna hinner invintra så pass att löven fälls innan vintern kommer och om det kommer att märkas någon skillnad mellan ekar av olika härkomst.
Ekarna står för närvarande i skyddat läge utomhus tillsammans med plantor av andra träd och vissa av ekarna kommer att bli planterade i trädgården.
U
Jag har rejält många ekplantor och får fundera ut vad jag hör med de som blir över.








1 kommentar:

  1. Blir spännande följa din utplantering av de andra ekarna och se hur de som redan är planterade mår... Kan tipsa om att det finns svenska ekplantor uppdrivna runt Sundsvall att köpa på Blocket för 50 kr st om jag förstår det hela rätt. Kanske värt testa för dig? De bör ha ganska bra proveniens (om jag begriper ordet rätt):

    http://m.blocket.se/vasternorrland/Ek_plantor_67455038.htm?ca=2&w=2

    SvaraRadera